SEO Rakip Analizi Nasıl Yapılmalıdır?

Tamamen organik olan aramalarda sıranızı rakibe kaptırmaktan sıkıldınız mı? Eğer ki bahsettiğimiz durum ile alakalı cevabınız evet ise bir SEO rakip analizi yapma zamanınız gelmiş demektir. Rekabet halinde olduğunuz rakipleriniz daima sizin SEO taktiklerinizin her yönü konusunda bilgi edinebileceğiniz ve sitenizin organik trafiğini yukarılara çekebileceğiniz önemli ve büyük bir kaynaktır.Somut olarak belirtmemiz gerekirse SEO rakip analizi yaptığınız durumlarda şunları elde edersiniz
  • Sektörde neyin işe yarayıp neyin işe yaramadığını öğrenebilirsiniz.
  • Rakiplerinizin zayıf yönlerini bulabilir ve bunlardan faydalanabilirsiniz.
  • Rakiplerinizin güçlü yanlarını bulup onları kopyalayabilirsiniz.
  • Herhangi SEO görevlerinin ileriye dönük olarak öncelikli olduğunu öğrenebilirsiniz.
  • Arama motoru sonuçlarının sayfasında rakiplerinizden daha iyi performans göstermenin ne kadar zor olacağını anlayabilirsiniz.
Bu yazıda bir site örneği üzerinden basit bir SEO rakip analizinin nasıl yapılacağına yer verilmiştir. Benzer adımları takip ederek SEO için rakiplerinizi analiz etmeyi başarabilirsiniz. Bunu yapabilmek için şu üç araca ihtiyaç duyacaksınız:
  • Ahrefs: web sitesini google’da yükseltmek isteyen kişiler yada web sitesi sahipleri backlink yapıları,organik arama kelimeleri,trafik kaynakları gibi farklı kategorilerde detaylı analizler sunan kullanışlı ve etkili bir Seo aracıdır.
  • SemRush: SEO’dan Adwords’e ve dijital pazarlama reklamlarına kadar bir çok farklı alanlardaki analiz desteğiyle rakiplerinden kendisini ayırıyor. Domain veya belirttiğiniz anahtar kelime üzerinden analiz çıkaran ve anahtar kelime önerisinde bulunan semrush oldukça başarılı ve işlevsel bir araçtır.
  • SimilarWeb: Bir web sitesi oluşturduğumuzda veya var olan sitenin yüksek ziyaretçi gelmesini sağlayacak anahtar kelime analizi yaparken sadece Google’ı kullanmak size yeterli gelmeyecektir.

SEO Rakip Analizi Yaparken Rakiplerin Tanımlanması

Sizlerin siteniz için özellikle bir şeyler yapmaya başlamadan önce rakiplerinizi her daim analiz edip tanımanız gerekmektedir.Bu rakipler tamamen organik şekilde aramada istediğiniz anahtar kelimeler için sizinle rekabet içerisindeki sitelerdir. Sizin bu konu içerisinde rakibiniz olacak kısım sektörün öncülerinden’de olabilir aynı zamanda direkt olarak sizinle aynı seviyede olan ticari rakiplerinizden biride olabilir.O halde yapacağınız ilk şey potansiyel müşterinizin hizmetlerinizi nasıl arayacaklarına odaklanmalısınız.Bunun için Ahrefs’in Keywords Explorer aracını kullanmalısınız. Söz konusu anahtar kelimenin verilerini detaylı bir şekilde inceleyerek ilk beş sırada kimlerin yer aldığını görebilirsiniz. Bunun için arama motoru sonuç sayfasını gösteren “SERP overview” kısmına bakmanız gerekir. Eğer elinizin altında bir Ahrefs üyeliği yoksa basit bir biçimde seçmiş olduğunuz anahtar kelimeyi Google’da aratmanız yeterli olacaktır. Bu arama sonucunun ardından size rakip olan ilk 5 siteyi tespit etmiş olabilirsiniz. Fakat burada bir yanılgıya düşmemelisiniz. Sadece ticari rakiplerinizi bulmaya çalışırsanız hata yapmış olursunuz. Şöyle düşünün gerçek hayatta ki ticaret durumu ile karşılaştırın.Bir köy veya herhangi bir kasabada tek bir kasap olmanız durumunda herhangi bir rekabete gireceğiniz rakibiniz olmayacaktır.Bu durumdan ötürüde SEO çalışmalarında her zaman öncü olursunuz. Ancak anlattığımız gibi kasabaya yada köye ikinci bir rakibiniz çıkmış olur. Bir blog için veya e-ticaret sitesi için rakipleri bulmaya çalışırken tek bir anahtar kelimeye bağlı kalmanız çok mantıklı olmayabilir. Çünkü bu siteler birden fazla anahtar kelimeyi hedefleyen yerler olabilmektedirler. Bunun için Ahrefs’te yer alan Site Explorer aracındaki “Competing domains” seçeneğini incelemelisiniz: Site Explorer > alan adı > Organic Search > Competing domains Rekabet Ortamının Analiz Edilmesi Bu adımınızda rekabet ortamınızın analizini gerçekleştirmelisiniz.Bu yüksek seviyeli bir girişim olmalıdır.Bunu yapabilmek için rekabet durumu belirten çeşitli verileri inceleme yoluna gidebilirsiniz. Ahrefs Site Explorer aracını kullanarak rekabet ettiğiniz tüm siteleri aynı anda analiz edebilirsiniz: Site Explorer > rakip olan alan adları > Analyze Bu araç her site için kullanışlı olan yüzlerce veriyi size ulaştıracaktır. Burada özellikle aşağıdaki verilere göz atmanız gerekmektedir.

Alan Adı Otoritesi (Domain Rating):

Bir sitenin alan adı otoritesinin yüksek olması ilgili sitenin güçlü bir link profiline sahip olduğu anlamına gelir. Buradaki değerleri doğru şekilde incelemeniz gerekir. Örneğin rakibin DR değeri 50, sizin DR değeriniz 30 ise rekabet edilebilir bir durum söz konusudur. Ancak rakibin DR değeri 90 ise bu durumda pek rekabet şansınızın olmadığını bilmeniz gerekir. Ahrefs Sıralaması (Ahrefs Rank): Düşük Ahrefs Rank değeri sitenin güçlü olduğunu gösterir. DR ile hemen hemen aynı mesajı verse bile bunun farklı bir veri olduğunu bilmek gerekir. Örneğin aynı DR derecesine sahip iki siteyi karşılaştırırken AR değeri düşük olanın daha güçlü olduğunu saptayabilirsiniz. Kaynak Gösteren Alan Adı Miktarı (Referring domains): Kaynak gösteren alan adı miktarının yüksek olması bir sitenin güçlü olduğunu gösterebilir. Elbette burada link kalitesine özellikle dikkat etmek gerekir. Linkler konusunda miktara değil doğrudan kaliteye odaklanmanız gerekir. Ortalama Organik Arama Trafiği* ve Anahtar Kelimeler (Organic Traffic & Keywords): Bunlar oldukça açık verilerdir. Bu verileri ne kadar yüksek tutarsanız ilgili site organik aramada bir o kadar iyi performans gösteriyor demektir.

Link Büyümesinin Detaylı İncelenmesi

Link popülerliği her daim SEO açısından çok önemli bir faktördür.Buna dayanarak rakibinizin her zaman link oluşturma çabalarını incelemeniz gerekmektedir.Önce yapmanız gereken şeylerden birisi rakibin yeni link alım durumunu gözden geçirmek olmalıdır. Bunun için Ahrefs’in Site Explorer aracını kullanabilirsiniz. Bu kısımda verileri aylık olarak incelemek için çok basit matematiksel işlemler yapmalısınız.İlk yapacağınız şey elde edilmiş olan toplam link miktarını not etmelisiniz.Sonrasında ise bir yıl önce sahip olduğu link miktarını öğrenmelisiniz.Mevcut link miktarını bir yıl öncekinden çıkartığ elde edilen sonucu 12’ye bölmelisiniz.Böylece rakibin aylık olarak edindiği link miktarını öğrenebilirsiniz. Bununla beraber aynı zamanda büyüme trendini incelemeniz gerekmektedir.Bir başka deyişle SEO rakip analizi rakibin zaman içerisinde büyüyen bir link profiline sahip olup olmadığını incelemelisiniz. Rakibiniz organik bir link büyütme profiline sahipse bunun doğal olarak gelişip gelişmediğini incelemeye çalışabilirsiniz. Link profilinde ufak ufak çıkışların yer aldığını görürseniz bunun doğal bir link büyümesi olduğunu anlayabilirsiniz. Eğer anlık olarak çok büyük bir yükselme söz konusuysa rakibin link büyüme profilinin istikrarsız olduğunu fark edebilirsiniz. Anlık yükselişlerin anlamı zaman zaman çok daha farklı olabilmektedir. Aniden yükseliş çok iyi performans gösteren bir içeriğin varlığını işaret ediyor olabilir. Bununla birlikte ilgili sitenin negatif SEO saldırısının hedefinde olduğunu da gösterebilir. Bunun için kaynak gösteren yeni alan adları raporunu incelemelisiniz: Site Explorer > Referring domains > New > bir zaman aralığı belirle Bu kısımda yer almış alan adları çöp denilebilecek alan adlarından oluşuyorsa bir negatif SEO saldırısı ile karşı karşıyasınız demektir. Belirlemiş olduğunuz zaman aralığı için yeni elde edilmiş linkleri inceleyerek bunu doğrulayabilirsiniz. Burada yer alan birçok link aynı web sayfasına gidiyorsa bu durumda söz konusu içerik çok iyi performans gösteriyor demektir. Eğer ki inişli ve çıkışlı bir grafik söz konusu ise Site Explorer aracında bulunan “Best by Link Growth” raporunu incelemelisiniz. Böylece hangi içeriğin daha fazla link çektiğini öğrenebilirsiniz. Burada yer alan linkler daha çok misafir yazarlık, kaynak sayfaları gibi yerlerden geliyorsa rakiplerinizin link oluşturma çalışmalarında bir ilerleme söz konusu demektir. Elde etmiş olduğunuz bu tüm bilgi kaynaklarını şablonda uygun yerlere koyduktan sonra daha fazla inceleme yapabilirsiniz

Önemli Kaynakların Keşfedilmesi

Rakiplerinize bağlantı veren kaynakların sizinde link alabileceğiniz siteleri tespit etmeniz çok önemlidir.Başkasına link veren herhangi bir kişi size de link verebilir.Bu nedenle bu kısımları kaçırmayıp hemen iletişime geçmelisiniz. Ama bu iletişime geçme kısmında unutmayın ki bağlantı almak için değil gerçekten fayda sağlayacak kaynakları temin emek için harekete geçmeliyiz.Bu insanları bulabilmek için; Site Explorer aracındaki “Referring domains” kısmına göz atmanız gerekir. Site Explorer > Referring Domains > dofollow filtresi > “links to target” Burada özellikle blog içeriklere dikkat etmelisiniz. Bir blog üzerinden bir adrese birbirinden farklı noktalardan link çıkışı yapılıyorsa bunu değerlendirebilirsiniz. Hemen blog yazarıyla iletişime geçmeli ve link fırsatları konusunda onlarla etkileşim kurmaya çalışmalısınız.

SEO Rakip Analizi Yaparken Bozuk Sayfaların Bulunması

Bazı kişi veye kişiler için çöp olan şey bir başka kişi veya kişiler için bir hazine değerinde olabilir.Web otamında bu kural her zaman böyledir.Bunun için rakibiniz için çöp olan bozuk sayfaları bulmaya çalışmalısınız. Bunu yapabilmek için Site Explorer aracını kullanmanız gerekmektedir.
  • Site Explorer > rakibinizin alan adı > Best by links > 404 not found filtresi > Referring domains
Eğer rakibiniz sitesinde linklere sahip bir bozuk sayfa bulursanız öncelikle bunun işiniz ile alakalı olup olmadığını düşünmelisiniz. Sayfa işiniz ile alakalı ise aşağıdaki adımları takip edebilirsiniz:
  1. Bozuk sayfanın ne için kullanıldığını anlamalısınız.
  2. Benzer ama daha iyi olacak bir içerik yayınlama yoluna gitmelisiniz.
  3. Bozuk sayfaya link veren herkesi bulmalısınız. Bunun için Site Explorer aracında yer alan Backlinks raporunu inceleyebilirsiniz.
  4. Onlara bozuk linkin yerine kullanılabilecek kendi içeriğinizi önerebilirsiniz.
Kullanmış olduğunuz taslak tabloda bozuk link yerlerini buradan elde ettiğiniz verilerle doldurmalısınız. İncelemiş olduğunuz her rakip için var olan bozuk sayfaları tanımlamayı ve tabloya aktarmayı unutmamalısınız.

Organik Anahtar Kelimeleri Odak Noktası Haline Getirmek

Bu adımda sizin dışınızda size rakip olanların sitesine organik trafik getiren anahtar kelimelerin neler olduğunu öğrenmelisiniz.Bunun için organik anahtar kelime araştırma yapmalısınız. Ahrefs Site Explorer ya da SemRush Organic Research aracını kullanarak bu işi kolaylıkla halledebilirsiniz.
  • Ahrefs > Site Explorer > rakibinizin alan adı > Organic search > Organic keywords
  • SemRush > Domain Analytics > Organic Research
Varsayılan ayarlarda organik anahtar kelime raporu anahtar kelimeleri en fazla trafik elde edilen ülkeye göre gösterilmektedir. Farklı bir ülkeden gelen trafiği görmek istiyorsanız “More” seçeneğine tıklamalı ve buradan uygun ülkeyi seçmelisiniz. Şimdi değerli olabilecek anahtar kelimeleri bulmalısınız. Bunun için suyu bulandıran bazı anahtar kelimelerden kurtulmanız gerekir. Öncelikle markalı olan anahtar kelimeleri sonuçlardan hariç tutmalısınız. Bunun için “Exclude” özelliğini kullanmanız gerekir. Bunu yaptıktan sonra pozisyonu en az 10. sırada olacak anahtar kelimeleri bulmaya çalışmalısınız. Bunun için Organic Keywords kısmındaki Position seçeneğini Min-10 yapmanız gerekmektedir. Karşınıza çıkacak olan rapordan elde ettiğiniz tüm verileri şablonda uygun yerlere yerleştirmelisiniz. Her beş site için rapor oluşturup hepsini tek tek incelemeniz ve hepsinde filtreleri kullanmanız gerektiğini unutmamalısınız.

Öne Çıkarılmış Snippet Ögelerine Odaklanılması

Rakibinizin organik trafiğini incelerken bu kısma özellikle dikkat etmeniz gerekir. Rakibinizin sahip olacağı arama motoru sonuç sayfası özellikleri rekabette onun öne geçmesini sağlayabilecektir. Çünkü öne çıkarılmış snippet ögeleri, birinci sırada yer alan siteye göre %9 daha fazla tıklanma oranına sahiptir. Bu verilere ulaşmak için Site Explorer aracını kullanmanız gerekir.
  • Site Explorer > rakibinizin alan adı > Organic search > Organic keywords > SERP features filtresi > Featured snippets > Only linking to target
Bu şekilde detaylandırma yapmanız durumunda rakiplerinizin ne kadar öne çıkarılmış snippet ögelerine sahip olduğunu öğrenebilirsiniz. Her beş site için benzer verileri elde etmeli ve daha sonra bunları tabloda uygun noktalara yerleştirmelisiniz. Öne çıkarılmış snippet ögelerini önemli kılan durum ise çok daha farklıdır. Bir rakip buraya çıkmayı başarmışsa bu sizin de başarabileceğiniz anlamına gelir. Öne çıkarılmış snippet ögeleri arama motoru sonuç sayfasında epey fazla yer kaplamaktadır. Dolayısıyla SEO stratejinizde önceliğiniz burası olmalıdır.

İçerik Boşluklarının Tespit Edilmesi

İçerik boşlukları rakibinizin sıralama aldığı ama sizin sıralama şansınızın bile olmadığı anahtar kelimeleri bulmanızı sağlar. Bu boşlukları doldurmanız gerekir. İçerik boşluklarını bulmak için Ahrefs’in Content Gap aracını kullanabilirsiniz.
  • Site Explorer > sitenizin alan adı > Content gap
Karşınıza çıkan sayfada “But the following target doesn’t rank for” alanına kendi alan adınızı yazmalısınız. Bir üstte yer alan seçeneklere ise rakibinizin alan adlarını girmeli ve “all of the below targets” seçeneğini aktif etmelisiniz. Bu şekilde rapor oluşturduğunuz zaman birçok farklı anahtar kelime önerisiyle karşılaşırsınız. Artık elinizin altında sınırsız bir kaynak olacaktır. Ancak aynı anda tüm anahtar kelimeleri hedeflemek mümkün değildir. Bunun için filtreleme yapmalısınız.
  • Volume: 500-Max
  • KD: Min-20
Bu filtreleri uyguladıktan sonra sıralama elde edilmesi kolay olan ama aynı zamanda kabul edilebilir bir aranma hacmine sahip anahtar kelimeleri keşfetmiş olursunuz. Bu anahtar kelimeler içerisinden en doğru anahtar kelimeleri seçerek bunları şablonda uygun yerlere yerleştirmelisiniz.

SEO Rakip Analizi Yaparken Popüler İçeriklerin Bulunması

Anahtar kelime araştırması SEO için her zaman önemli bir uğraştır. Google’ın aramaların arkasındaki niyetleri anlayabilmesi eskiye göre çok daha kolaydır. Bu nedenden ötürü uzun kuyruklu anahtar kelimeler temel hedeflerinizden biri olmalıdır. Rakibinizin en iyi içeriklerini bularak onların neye hizmet ettiğini anlamaya çalışabilirsiniz. Onlarca anahtar kelime için sıralama elde eden içerikler ve yüzlerce trafiği çeken içerikler dikkat etmeniz gereken noktalardır. Rakiplerinizin en iyi içeriklerini bulmak için Site Explorer aracını kullanmanız gerekmektedir.

Rakiplere Ait En Çok Link Verilen İçeriklerin Bulunması

Link demek referans demektir. Daha fazla referansa sahip olduğunuz zaman daha fazla organik arama trafiğe sahip olabilirsiniz. Bunun için link oluşturmalısınız ama öncelikle nereden başlamanız gerektiğini bilmelisiniz. Site Explorer aracında yer alan “Best by links” raporunu kullanarak rakiplerinizin en çok link alan içeriklerini tespit edebilirsiniz. Bir içerik onlarda işe yarıyorsa sizde de işe yarama olasılığına sahip demektir.

PPC Anahtar Kelimelerinin Bulunması

SEO planı oluştururken rakibinizin PPC faaliyetlerini kontrol etmek ve analiz etmek son derece önemlidir. Bunun en büyük sebebi bir anahtar kelime için ödeme yapıyorlarsa bu anahtar kelimenin kazançlı olduğunun göstergesi olmasıdır. Rakiplerinizin PPC anahtar kelimelerini bulabilmek için Ahrefs Site Explorer ve SemRush Advertising Research araçlarında yer alan raporları incelemelisiniz.
  • Site Explorer > rakibinizin alan adı > Paid search > PPC keywords
  • Advertising Research > rakibinizin alan adı
Bu rapordan yola çıkarak aslında hedeflenmesi kolay olan ama rakibinizin sıralama avantajı elde etmek için ödeme yapmayı göze aldığı anahtar kelimeleri bulabilirsiniz. Verileri incelerken dikkat etmeniz gereken belirlemiş olduğunuz anahtar kelimeler için dönüşüm oranlarını gözden geçirmek olmalıdır. Örneğin, aylık 70 araması olan bir anahtar kelimenin getirdiği dönüşüm oranı %20 olabilir. Bununla birlikte aylık 600 araması olan bir anahtar kelimenin getirdiği dönüşüm oranı %2 olabilir.

PPC Reklamlarının İncelenmesi

Rakiplerinizin PPC reklamlarını inceleyerek tıklama oranınızı artıracak başlık etiketlerini ve meta açıklamaları keşfedebilirsiniz. Müşterilerin ilgisini çekmek isteyen rakiplerinizin bu reklam kopyalarını kullanarak onların ilgi alanına girmek istemektedirler. Ahrefs Site Explorer ve SemRush Advertising Research araçlarında yer alan rapor ekranlarını inceleyerek reklam verilerine ulaşabilirsiniz.

SEO Rakip Analizi Sonucu

SEO için rakip analizi söz konusu olduğunda yukarıdakiler buz dağının sadece bir kısmıdır. Ahrefs ve SemRush kullanmayı biliyorsanız çok daha farklı raporlardan çok daha farklı ve kullanışlı veriler elde edebilirsiniz. Böylece içerik, pazarlama ve link oluşturma stratejinizde daha detaylı taktikler kullanabilirsiniz.Rakip analizi haricinde bir çok şekilde tarafınıza SEO hakkında yararlı olabilecek bilgiye sahip bir sitedesiniz https://www.theadam.com.tr/hizmetlerimiz/seo/ linkinden daha detaylı yöntemler ve SEO hakkında yararlı bilgiler elde edebilirsiniz. Dikkatinizi Çekebilir: SEO Ajansı
İlgili Yazılar
Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.Required fields are marked *