En Çok Kullanılan E-ticaret İş Modelleri

En Çok Kullanılan E-ticaret İş Modelleri
E-ticarete başlarken karşınıza çıkacak karar aşamalarından birisi, ticaretinizi hangi iş modeliyle yapacağınızdır. E-ticarete yeni başlayanların bu karar aşamasına kolaylık olması için e-ticaret iş modelleri kapsamına giren türleri bu yazımız ile açıklayacağız. E-ticaret siteleri, alıcıların ve satıcıların internet ortamında buluşmasını sağlayan online pazarlardır. Dolayısıyla bilindik bazı iş modelleri e-ticareti de ilgilendirmektedir.

İşletmeden İşletmeye (B2B) E-ticaret

B2B iş modelini tercih eden bir firmanın amacı, ürün veya hizmetlerini başka firmalara satmaktır. Bu yüzden ticaretin işletmeden işletmeye satış şeklinde gerçekleştiği B2B iş modeli, işletmelerin kendi arasında yaptığı ticaret anlamına gelir. E-ticaret iş modelleri arasında en sık tercih edilenlerden biri B2B iş modelidir. Açılımı business to business olan bu iş modelinin tercih edildiği e-ticaret sitelerinde ürünlerin yanı sıra teklif alma ve teklif verme formları bulunmaktadır. Ürünlerin toptancı mantığıyla çoklu olarak satılabildiği bu e-ticaret sitelerine örnek olarak Alibaba gösterilebilir.

 E-ticaret İş Modelleri

İşletmeden Tüketiciye (B2C) E-Ticaret

Gerek dünyada gerek ülkemizde e-ticaret siteleri tarafından en çok kullanılan iş modeli, firmaların tüketicilere satış yapmaya odaklandığı B2C modelidir. Açılımı business to consumer olan bu iş modelinde firmalar kendi online mağazaları olan e-ticaret sitelerinde ürün veya hizmetlerini tüketiciye satmak üzere sergiler. Ülkemizde çoğu e-ticaret sitesinde bu iş modeli uygulanmaktadır.

En Çok Kullanılan E-ticaret Modelleri

Tüketiciden Tüketiciye (C2C) E-ticaret

Açılımı consumer to consumer olan bu iş modeline sahip e-ticaret siteleri, tüketicilerin kendi aralarında ticaret yapmasını sağlar. Site kullanıcılarının hem alıcı hem satıcı olabildiği bu tür e-ticaret siteleri, onları online ortamda buluşturan birer platform görevi görür. Bu tür bir siteye üye olan kullanıcı, uygun bir komisyon karşılığında elindeki ürünleri satışa sunabilmektedir. Günlük hayatta normal tüketici olan insanlar, elinde fazlalık olan ürünleri bu tür sitelerde başka tüketicilere satmak üzere sergileyebilmektedir. Bu tür e-ticaret sitelerine örnek olarak Gittigidiyor gösterilebilir.

Yatay E-ticaret mi, Dikey E-ticaret mi?

Yukarıdaki iş modellerinden birini seçerken yatay e-ticaret şeklinde mi yoksa dikey e-ticaret şeklinde mi çalışacağınıza da karar verebilirsiniz. Yatay e-ticareti tercih eden firmaların ürün yelpazesi geniş olur; bu firmalar birçok çeşit ürünü net bir hedef kitle belirlemeden olabildiğince çok tüketiciye ulaştırmaya çalışır. Dikey e-ticareti tercih eden firmalar ise hedef kitlesini net olarak belirleyerek sadece belli bir tüketici grubuna hitap eden ürünleri satışa sunar.
İlgili Yazılar