Tarama Bütçesi: Nedir? Nasıl Optimize Edilir?

Tarama bütçesi, Google’ın herhangi bir günde sitenizde tarayacağı sayfa sayısı anlamına gelir.  Bu sayı bazen değişiklik gösterse de genel anlamda birbirine yakın değerlerde seyreder. Taranan sayfa sayısı (yani bütçeniz) sitenizin performansına, gelen bağlantılara ve sitenizin boyutu veya büyüklüğüne göre belirlenir. Eğer taranan sayfa sayınız belli bir oranın altına düşerse site indeksiniz arama sonuçlarında güncel olmayacak ve her geçen gün değer kaybedecektir. Tarama bütçenizi hesaplamak için dizine eklenen toplam sayfa sayınızı, günlük olarak taranan ortalama sayfa sayınıza bölmeniz yeterli olacaktır. Sayfa sayıları ile ilgili verilerinizi Google Search Console aracı üzerinden görebilirsiniz. Eğer bulduğunuz sonuç  10’dan büyük ise tarama bütçeniz için derhal optimizasyon yapmanız gerekiyor demektir. Bu oran için en ideal rakam ise 3’tür. Bulduğunuz sayı 3 ve 10 arasında bir rakam ise bu sayıyı düşürmek için çalışmalısınız.

Tarama Bütçesi  Optimizasyonu İçin Neler Yapabilirsiniz?

  • Google Search Console Aracından Yararlanın: Bu araç sayesinde tarama bütçenizi olumsuz etkileyen birçok veriye ulaşabilir ve elde ettiğiniz bu bilgilerle çeşitli önlemler belirleyebilirsiniz.
  •  Sayfa Taranabilirliği: Kullandığınız URL’lerin dinamik olmadığından emin olun. Site haritalarınızı güncel tutmayı ihmal etmeyin.
  • Harici ve Dâhili Bağlantılar Kullanın: Dışarıdan web sayfalarınıza gelen kaliteli backlinkler tarama bütçenizi optimize etmeye yardımcı olacaktır. Ayrıca bu linkler web sitenize trafik gelmesini de sağlar. Diğer bir husus ise dâhili bağlantılar. Önemli sayfalarınıza dâhili linkler vererek Googlebotların sayfalarınızı daha sık taramasını sağlayabilirsiniz.
  • Aynı Sayfayı Gösteren URL Parametreleri: Bu parametreleri kullanmaktan kaçının. Çünkü aynı sayfayı gösteren URL’ler tarama bütçesinin büyük kısmını tüketebilir. Bu URL parametrelerini kaldırarak bu tehlikeli sorunu aşabilirsiniz.
  • Kırık Bağlantılardan Kurtulun: Kırık linkleriniz hakkında Google Search Console içindeki kırık link raporunuza erişebilirsiniz.  Tarama ve tarama hataları yolunu izleyerek kırık bağlantılarınızı görebilirsiniz. Screaming Frog aracı da bu konuda size yardımcı olabilir. Hangisini kullanmak istediğiniz ise tercih meselesi.
  • Robots.txt Kullanmak: Robots.txt, arama motorlarına sitenizin hangi kısımlarını dizine ekleyebileceğini, hangi bölümü taraması gerektiğini söylemenize bir komut dosyasıdır. Eğer bu komut dosyasını doğru bir şekilde yapılandırırsanız tarama bütçesi optimizasyonu konusunda başarıya bir adım daha yaklaşırsınız.
  • Site Haritalarını Güncellemek: Site haritalarınızdaki engellenen sayfalar, gereksiz yönlendirmeler ve çoğaltılan içerikler gibi bağlantıları tespit edip müdahale etmeniz de tarama bütçesi optimizasyonu için önemlidir. Site haritasını düzenleyip iyileştirdikten sonra dosyanızı Google Search Console’a yeniden gönderin. Böylece tarama bütçesi optimizasyonu için bir adımı daha uygulamış olacaksınız.
  • AMP İyi Bir Şeydir. AMA: AMP’yi kullanmak arama motoru örümceklerinin faaliyetini %100 oranında arttıracaktır. Dolayısıyla tarama bütçesi optimizasyonunu tam olarak bitirdiğinizden emin değilseniz ve sorunlarınızı çözüp sayfalarınızı ekleyerek Googlebot’a daha fazla iş yüklemediğinize kanaat getirdiyseniz AMP kullanın. Aksi halde AMP kullanmak yarar değil, belki zarar verecektir.
  • Sayfa Hızı: Sayfa hızınız da tarama bütçesi optimizasyonu için bir etkendir. Google Page Speed gibi araçlardan faydalanarak sayfa hızınızı iyileştirebilirsiniz.
  • Sunucu Hızını İyileştirin: İsteklere hızlı yanıt veren sunucular tarama bütçesi optimizasyonu için olumlu etkiye sahiptir. Bu yüzden bir barındırma firması seçmeden önce firmalar hakkında teknik açıdan araştırma yapıp malumat elde etmek önemlidir.
İlgili Yazılar
Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.Required fields are marked *