E-ticaret: Ürün Fiyatlandırma Nasıl Yapılır?

31 Ağustos 2020 By

E-ticarette Ürün Fiyatlandırma Yöntemleri

E-ticaret sitesi kurmanın asıl amacı, ürünlerinizi internet ortamında satışa sunmaktır. Dolayısıyla e-ticarette ürün fiyatlandırma aşaması, e-ticarette ürün pazarlama çalışmaları kapsamında yer almaktadır. Bu sebeple yazımızda e-ticarette sitenizde yer alacak ürünlerin fiyatını belirlemek için yararlanabileceğiniz stratejiler tanıtılmaktadır.

Maliyet Odaklı Fiyatlandırma

Maliyet odaklı fiyatlandırma, birçok marka tarafından kullanılan en temel fiyatlandırma yöntemlerinden biri olarak kabul edilir. Satışa sunacağınız ürün ister kendi üretiminiz olsun ister toptancıdan tedarik edilmiş olsun belli bir maliyete sebep olur. Ürünün satış fiyatını, ürünün maliyetinin üstüne kâr oranı ekleyerek oluşturursanız buna maliyet odaklı fiyatlandırma denir.

Marka Odaklı Fiyatlandırma

Marka odaklı fiyatlandırma, çoğunlukla marka bilinirliği yüksek ve belli bir müşteri kitlesine sahip olan firmaların tercih ettiği bir fiyatlandırma yöntemidir. Örneğin; Apple ürünleri, piyasadaki diğer markaların aynı çeşit ürünlerinden daha pahalıdır. Bunun sebebi, gerek müşteri kitlesinin gerek firmanın marka bilinirliğine değer vermesinden kaynaklanır.

Rekabet Odaklı Fiyatlandırma

Rekabet odaklı fiyatlandırma yönteminde bir ürün fiyatlandırılırken rakip firmaların aynı çeşit ürüne biçtiği fiyat dikkate alınır. Rakip firmalar ürünün fiyatını düşürdükçe müşteri kaybetmemek için siz de ürünün fiyatını düşürmek durumunda kalırsınız. Rakip firmalar kendi ürününün fiyatını yükselttiğinde ise siz de kâr marjınızın artması için aynı çeşitten olan ürününüzün fiyatını yükseltirsiniz.

Paket Oluşturarak Fiyatlandırma

Müşterinin ilgisini çekebilecek ve birbiriyle alakası olan birden fazla ürün bir araya getirilir ve hepsinin toplamına bir fiyat biçilir. Böylelikle pakete dahil olan her bir ürün, tek başınayken satıldığı fiyattan daha ucuza gelir. Bu fiyatlandırma yöntemi çoğunlukla kampanya oluştururken tercih edilir.

İndirimli Fiyatlandırma

İndirimli fiyatlandırma, belli kampanyalarda ve belli dönemlerde tercih edilen bir yöntemdir. Bu yöntem, çoğunlukla müşterilerin ilgisini çekmek ve tanınmak için yeni açılan firmalar ve mağazalar tarafından kullanılır. Bu yöntem; kârın düşmesine, hatta zarara uğramaya sebep olabildiği için uzun süre devam ettirilmez.

Piyasaya Defa Çıkan Ürüne Özel Fiyatlandırma

Piyasaya ilk defa sürülen bir ürüne kasıtlı olarak yüksek fiyatlandırma yapılır. Piyasaya daha önce görülmemiş, benzersiz bir ürün süren firma, sektörünün tek firması olarak rakibi olmadığı için ürününe istediği fiyatı biçebilir. Bu durum, piyasanın kaymağını sıyırma anlamında kullanılarak terim haline gelen İngilizce “skimming” kelimesiyle de isimlendirilmektedir. Örneğin; yakın zamanda “stres çarkı” denilen el oyuncağı ilk defa piyasaya çıktığında 20-30 liraya satılmaktaydı; şimdi ise aynı ürün benzerleri çoğaldığı için 3-5 liraya satılmaktadır.

Psikolojik Fiyatlandırma

Günümüzde hemen hemen tüm mağazalarda görülen fiyatlandırma yöntemidir. Bu fiyat yöntemi, müşteride ürünün ucuz olduğu algısını oluşturmayı amaçlar. Örneğin; bir ürünün 50.00 lira değil de 49.99 olarak fiyatlandırılması, müşteride ürünün 40’lı bir sayıyla fiyatlandırılmış olduğu algısını oluşturma amacına yöneliktir.