Detaylı SEO Rehberi İle Sitenizi Yükseltin

Detaylı SEO konusuna başlamadan evvel SEO’nun neden ortaya çıkmış olabileceğini anlamaya çalışalım: Arama motorlarının kapsamı, içerdikleri veri ve algoritmalar o kadar gelişti ki neredeyse dünya üzerindeki bütün soru ve sorunlara bir cevap, bir çözüm sunabilme yetisine ulaştılar. Bu arama motorlarının en büyüğü şüphesiz Google’dır. Pazarlama yapan veya bir şekilde ticaret yapan işletmelerdeki çalışan ve yöneticiler işlerini yaparken sık sık Google’dan faydalanıyor. Bunu yapan çalışan ve yöneticilerin oranı neredeyse  %90. Aynı şekilde Google üzerinden online(çevrimiçi) alışveriş yapan kullanıcıların oranı ise %80’in üzerinde. Bu yüzden ilerleyen bölümlerde “arama motoru” ile kastımız Google olacaktır.

SEO Nedir?

DETAYLI SEO REHBERİ
SEO çalışması ile temel olarak hedeflenmek istenen iki şey vardır: Sıralama ve görünürlüğü arttırmak.
Yukarıdaki veriler ışığında söyleyebiliriz ki eğer bir web siteniz varsa ve sitenizin arama motorunda popüler olması, arama motoru sonuç sıralamasında yüksek konuma sahip olması ve kullanıcılara yönelik yüksek bir görünürlük elde etmesi büyük önem taşımaktadır. Sitenizin bu sıraladığımız özellikleri elde etmesi için dikkatle takip etmeniz ve uygulamanız gereken yöntem ve stratejiler vardır. İşte bu yöntem ve stratejilerin tümüne SEO diyoruz. SEO çalışması ile temel olarak hedeflenmek istenen iki şey vardır: Sıralama ve görünürlüğü arttırmak.

Sıralama Ve Görünürlük

Detaylı SEO bilgilendirmesi yaparken sıralama ve görünürlük konularından bahsetmemek büyük eksiklik olacaktır. Arama motorları, yapılan arama işlemi ile ilgili arama sonuçlarını sıralar. Bu sıralamanın en üst noktasını, yapılan arama konusu ile en alakalı web sitesi işgal eder. Daha sonraki sıralamalar alaka düzeyine göre belirlenir. Sitelerin alaka düzeyini, taşıdıkları çeşitli özelliklere göre tarama yaparak yine arama motoru belirler. Genel itibarıyla sıralama konusunu bu şekilde açıklayabiliriz. Bir alan adının arama motoru sonuçlarında ne kadar dikkat çektiği veya ne kadar belirgin olduğunu ifade eden kavram ise görünürlüktür. Eğer yüksek görünürlüğe sahip olursanız bu alan adınızın arama motoru sonuçlarında daha belirgin olacağı anlamına gelir. Düşük bir görünürlük ise alan adınızın çoğu alakalı arama sorgusunda görünmediği anlamına gelir. Arama motorlarının temel amacı kullanıcılara en alakalı bilgi ve cevapları sunmaktır. Kullanıcılara en doğru hizmeti vermeyi amaçlayan arama motorları, bunun için iki noktayı analiz etmektedir.
  1. Yapılan arama sorgusu ve sayfa içeriği arasındaki alaka düzeyi. Arama motoru, bu faktörü konu veya anahtar kelimelerle değerlendirmektedir.
  2. Sitenizin sanal âlemdeki popülerliği ile doğru orantılı olarak değerlendirilen otoritesi. Eğer içerik, sayfa veya siteniz internet ortamında popüler ise Google bunu olumlu bir durum olarak ele almaktadır.
Arama motorları bu denetim ve analizleri oldukça karmaşık bir sistem ihtiva eden arama algoritmaları ile yapmaktadır. Bu algoritmalar gizli tutulduğundan nasıl bir çalışma mantıkları olduğu konusunda bilgi sahibi değiliz. Detaylı SEO bilgilerimizle bu algoritmalarının olumlu tepkiler verdiği yöntemlere de değinelim: Geçen zaman içinde SEO uzmanları tarafından belirlenen ve işe yaradıkları deneyimle sabit olan bazı yöntemler geliştirilmiştir. Bu yöntemlere sıralama etkenleri (veya faktörleri) adını veriyoruz. Bu faktörler SEO çalışmaları için en önemli noktadır. Bu faktörlere görsel dosya adlarını optimize etme, daha fazla içerik ekleme ve dâhili linkler eklemek gibi örnekler verebiliriz. Bu örnekleri uyguladığınız takdirde sitenizin sıralaması ve arama görünürlüğü etkilenecektir.

İyi Bir SEO Çalışması İçin Temel Etkenler Nelerdir?

Bunları kısaca sitenizin teknik kurulumu, linkler ve içerikler olarak ifade edebiliriz. Sitenizi optimize etmek için bu üç etkeni iyileştirmeniz gerekir.

1) Teknik Kurulum

Sitenizin sıralama elde etmesi için öncelikle arama motorunun sayfanızı web ortamında bulması gerekmektedir. Bu aşamadan sonra arama motoru konularınızı anlamak ve anahtar kelimeleri tanımlamak için tarama yapar. Son aşamada ise arama motoru web ortamında bulduğu tüm içerikleri bir veritabanı olan indekse ekler. Arama motoru algoritmaları bu şekilde sitenizi en alakalı aramalar için göstermeyi belirlemeye çalışır. Web sayfalarının insanlara görünümü ile arama motorlarına görünümleri arasında fark vardır. İnsanlar grafikler, renkler, biçimlendirilmiş metinler ve linkler ile oluşturulmuş bir derlemeyi görür. Ancak arama motorları metin dışında hiçbir şey görmez. Buradan arama motorunun tarayamayacağı bir öğeyi arama motoru sonuç sayfasında göremeyeceğimiz sonucunu çıkarabiliriz. Dolayısıyla sitenizin size iyi görünmesi yetmez. Aynı zamanda site içeriğinin arama motoru için erişilebilir olması gerekmektedir. Bir arama motorunun sitenizi görüntüleme senaryosu için şöyle düşünebilirsiniz: Sayfa sadece metinlerden oluşur.  Metinler dışında istediğiniz kadar düzenleme yapabilirsiniz fakat arama motorunun gördüğü tek şey metinlerdir. Yani arama motoru sayfanızdaki bir resmi göremeyecektir. Varsa resim ismini görecektir. (Metin olduğu için) İşte bu noktada teknik kurulum devreye girmektedir. Teknik kurulum çalışmaları, Google’ın sorunla karşılaşmadan site sayfalarını taramasını ve dizine eklemesini sağlar. Bu çalışmalar şu şekildedir:
  • Gezinti öğelerini ve linkleri yalnızca metin olarak ayarlayın.
  • URL’leri mümkün olduğunca kısa tutun.
  • Sayfa hızı, bir kullanıcı sayfanıza girerken sayfanızın yüklenme süresini ifade eder. Arama motoru için bu bir kalite göstergesidir. Sayfa hızınızı geliştirin. Bununla ilgili Google’ın PageSpeed Insıghts aracını kullanabilirsiniz.
  • Ölü linkler ve bozuk yönlendirmeler kullanıcı deneyimini olumsuz etkilemektedir. Ancak aynı zamanda arama motorlarının içeriği indekse eklemesini de önlemektedir. Bu konulara dikkat etmeniz de önemlidir.
  • Arama motorları, hangi sayfaların taranacağını ve dizine alınacağını belirlemek için site haritası dosyasını kullanır. Arama motorlarına hangi içeriğin dizine eklenmeyeceğini gösteren dosya da robots.txt dosyasıdır. Site içeriğinizin taranması ve dizine eklenmesi işlemini hızlandırmak için bu bahsettiğim iki dosyayı da oluşturmanız gerekmektedir.

2) İçerik Optimizasyonu

İçerikler çeşitlilik gösterebilir. Bir içerik blog yazısı ve web sayfası gibi metinler olabileceği gibi bir video veya bir ürün önerisi bile içerik olarak karşınıza çıkabilir. İçeriklerin her biri SEO için daha iyi bir arama görünürlüğü elde etmenize yarayabilir. Kullanıcı veya müşterilerin arama yaparken bulmayı umdukları şeyler içerikleridir. İçeriklerinizi ne kadar bol tutarsanız o kadar fazla arama görünürlüğü elde edebilirsiniz. Ayrıca arama motorları, arama sonuçlarında sayfaların sıralamasını belirlemek için içerikleri kontrol eder. İçeriğiniz kullanıcıların aradığı şey ile ne kadar alakalı ise arama motoru sonuç sıralamanız o kadar iyi olacaktır. İçerik optimizasyonu ilk olarak anahtar kelime araştırması ile başlar.

Anahtar Kelime Araştırması

SEO çalışması, muhtemel kullanıcı veya alıcıların arama motorunda yapacakları sorgulamalarda kullanacakları kelimeleri ya da küçük kelime gruplarını belirlemekle başlar. Bu aşama, genellikle yaptığınız iş ya da içeriklerinizin konularıyla ilgili terim, kavram ve konuları belirlemekten ibarettir. Hedef kitlenizin kullanabileceği kavram ve terimler için detaylı araştırmalar yapmalısınız. Yaptığınız terim ve kavram tespitleri üzerinde düşünerek bunları anahtar kelimelere dönüştürmelisiniz.  Bu süreç anahtar kelime araştırması olarak adlandırılır. Anahtar kelime tespiti yaptıktan sonra sayfa optimizasyonu adımına geçebilirsiniz. Bu arada, eğer detaylı SEO rehberi diye oluşturulan bir makalede anahtar kelime konusu işlenmiyorsa oradan kaçın. Çünkü anahtar kelime denen kavramın arama motorlarında belki de en önemli unsurdur.

Sayfa Optimizasyonu

İçerikleri(sayfa) optimize etme adımı, arama motorlarının bir sayfanın konusunu ve anahtar kelimelerini anlamasını ve ilgili aramalarla eşleşmesini sağlaması için yapılan bir çalışmadır. Burada içerik yerine sayfa terimini kullanmaya dikkat edin. Bunun nedeni site içinde yaptığınız SEO çalışmalarının en az içerik kadar kullanmış olduğunuz kod ile de alakalı olmasıdır.

Anahtar Kelime Optimizasyonu

Google algoritmasının, sayfalarınızı hangi anahtar kelimeler için sıralamak istediğinizi anlamasını sağlamalısınız. Bunu başarmanız iyi bir arama sonucu sıralaması elde etmeniz için çok önemlidir. Bu başarıyı elde etmek için temel anahtar kelimenizi aşağıda sıralanan alanlardan en az birinde kullanmalısınız.
Detaylı SEO rehberi
Google, arama motorlarının ‘pîri’dir.
  • Google, sayfa başlığının başlangıcındaki kelimelere daha fazla önem verir. Anahtar kelimenizi sayfa başlığının ilk kısımlarını yerleştirmeye çalışın.
  • Anahtar kelimeyi sayfanızın URL’sinde kullanmanız da önemlidir. Ayrıca web adresinizde gereksiz sözcükler kullanmaktan kaçının.
  • Arama motorları, sayfalarda bulunan görsellerin sadece görsel adlarını görebilmektedir. İçerik ve sayfalarda kullandığınız görsellerin en az birinin dosya adında anahtar kelimeyi kullanın.
Google’ın sayfanızın konusunu kolay bir şekilde anlayabilmesi için anahtar kelimenizi blog içeriğinizin başlangıç kısımları veya ilk paragrafında kullanmanız gerekir.

Anahtar Kelime Dışında Kalan Site İçi Optimizasyon Etkenleri

İşlediğiniz konuyla ilgili farklı sayfalara dış linkler vermeniz hem arama motorunun içeriğinizin konusunu anlamasına yardımcı olacak, hem de kullanıcılarınıza iyi bir hizmet vermiş olacaksınız. Bu durum içeriğinizi iyi bir kaynak olarak lanse etmenizi sağlayacaktır. Dahili linkler, sitenizdeki diğer sayfaların arama motoru tarafından bulunmasını ve taranmasını sağlar. Ayrıca site içi diğer sayfalar ile anlamsal ilişkileri öne çıkararak sayfanın arama sorgusu ile olan ilişkisini artırır. Blog içeriğinin başına en az 2 dahili link eklemeniz bir kuraldır. İçeriğinizin uzun olması daha iyi bir arama motoru sonuç sıralaması için önemli bir etkendir. Çünkü daha uzun olan bir içerik, arama sorgusunun yapıldığı anahtar kelime ile ilgili daha ayrıntılı bilgiler sunar. Sayfalarınızda farklı formatlarda içerikler kullanmanız sayfanızın zengin olduğu anlamına gelecektir. Farklı formatlarda içeriklerden kastım vido, fotoğraf, görsel ve ses gibi dosyalardır.

3) Linkler

Yukarıda kapsamlı bir şekilde bahsedilen teknik kurulum ve içerik optimizasyonu başlıkları daha çok alaka seviyesini artırmak ile ilgilidir. Detaylı SEO rehberinin önemli alt başlıklarından olan linkler ise İşin popülerlik kısmından sorumludur.  Linkler aynı zamanda backlink olarak da ifade edilir. Farklı bir sitedeki okuyucular sizin sitenizdeki içeriklere yönlendirildiği zaman siteniz bir backlink kazanmış olur. Bu gibi linklerin miktarı ve kalitesi Google tarafından bir sitenin otoritesi olarak görülmektedir. Bütün linklerin aynı olmadığını bilmelisiniz. Düşük kaliteli linkler de vardır ki bu linkler sıralamanızı olumsuz yönde etkiler. Bu yüzden linkler konusunda kalite kavramını önemsemeli ve öne çıkarmalısınız. Amacınız yüksek kaliteli linkleri elde etmek olmalıdır. Peki link kalitesini belirleyen faktörler nelerdir? SEO uzmanlarına göre linklerin kalitesini belirleyen faktörler şunlardır:
  • Arama motoru için otoritesi yüksek bir alan adından gelen linkler kaliteli link olarak algılanıyor. Yani kaliteli linklere sahip bir siteden linkler alıyorsanız bu linkler kalitelidir.
  • Popülaritesi yüksek ve güvenli bir siteden gelen linkler de sıralamayı etkilemektedir.
  • Sizin içeriğinizle benzer konuyu işleyen bir sayfadan gelen linkler de kaliteli olarak değerlendirilir.

SEO Sonuçlarını İzleme Ve Takibini Yapma

SEO çalışmalarınızı izlemek ve takip etmek yeni stratejiler ve çalışmalar oluşturmanıza yardımcı olacaktır. SEO performansınızı ölçmek, trafiğiniz, kullanıcı ve linklerinizle ilgili değerlendirmeler yapmanız anlamına gelir. En yaygın SEO performans göstergeleri şunlardır:
  • Yeni ve kaybedilen linkler dâhil, link büyümesini gösteren veriler.
  • Organik trafik büyümesi ile ilgili veriler
  • İndekse alınmış sayfa sayısı
  • Organik trafikten elde edilen dönüşüm istatistiği
  • Organik trafiği çeken en popüler açılış sayfaları
  • Sayfada geçirilen ortalama süre ve hemen çıkma oranı
Sitenizin performansı ve verileri ile ilgili oldukça kapsamlı ve değerli bilgiler sunan bir Google aracı vardır. Google Analytics.  Bu araç yardımı ile SEO çalışması yaparken güçlü stratejiler oluşturabilirsiniz. Bu yazımızda size önemli bilgiler sunan bir detaylı SEO rehberi hazırlamaya çalıştık. SEO çalışmalarından hemen verim elde etmek diye bir durum maalesef söz konusu değildir. Verim almak ve başarılı olmak için sabretmelisiniz. Demek istediğim SEO nun uzun vadeli bir iş olduğu. İçeriklerini arama motoru sonuçlarında aktif olarak konumlandırmayan hiçbir kurumsal web site uzun vadede başarılı olamaz. Arama görünürlüğünü artırarak sitenize daha fazla ziyaretçi çekebilir geri dönüş ve satışları artırabilirsiniz. Tüm bu kazanımlar SEO konusunda ciddi bilgiler elde etmek için harcadığınız zamana değecektir. Şüpheniz olmasın.
İlgili Yazılar
Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.Required fields are marked *